Štítek: recenze

  • Alex Ahndoril – Zavřu oči v modlitbě

    Alex Ahndoril – Zavřu oči v modlitbě

     

    Zavřu oči v modlitbě - náhled

    Plynulé navázání na první díl série

    Když jsem se pustila do druhého dílu série o Julii Starkové nazvaného Zavřu oči v modlitbě, měla jsem vysoká očekávání. První díl, Až najdu klíč, mě zaujal svou promyšlenou zápletkou a nezapomenutelnou atmosférou. Proto jsem byla zvědavá, zda Alex Ahndoril dokáže navázat na vysokou laťku, kterou nastavil. A musím říct, že ani tentokrát nezklamal. Druhý díl je stejně napínavý a zajímavý, zároveň však přináší nové prvky, díky kterým se celá série dále rozvíjí.

    Alex Ahndoril: Polovina úspěšné autorské dvojice

    Alex Ahndoril je švédský spisovatel a dramatik, který je veřejnosti známý především jako polovina úspěšné autorské dvojice Lars Kepler. Společně se svou manželkou, spisovatelkou Alexandrou Coelho Ahndorilovou, vytvořili sérii psychothrillerů o detektivovi Joonu Linnovi, která si získala miliony čtenářů po celém světě. V sérii s Julií Starkovou se Alex Ahndoril vydal vlastní cestou, kde se odklání od thrillerových prvků a zaměřuje se více na klasickou detektivku. Tento žánrový posun dokládá jeho literární všestrannost a schopnost oslovit čtenáře různých preferencí.

    Oficiální anotace (zdroj: cbdb.cz):

    Julie Starková tentokrát na prknech, která znamenají svět

    Do kanceláře Julie Starkové přichází zoufalá herečka Bianca Salová, kterou podle jejího tvrzení pronásleduje její mrtvý snoubenec. Předešlou noc se Bianca probudila a uviděla ho ve své ložnici a několik dní předtím se údajně vloupal do její šatny v Činoherním divadle a zapálil jí šaty. Její snoubenec však tragicky zahynul před sedmi lety, právě když Bianca zkoušela hlavní ženskou roli v tragédii Macbeth v Královském činoherním divadle. Bianca se přímo na jevišti zhroutila a celé představení muselo být zrušeno. Nyní dostal divadelní soubor šanci hru inscenovat znovu a během zkoušek se začaly dít ony nevysvětlitelné návštěvy. Julie Starková se hereččina případu ujme. Doprovází Biancu na zkoušky a proniká do dynamiky divadelního prostředí. Zdá se, že stalker se pohybuje přímo v souboru. Téměř nikdo z herců nemá pro incidenty alibi a napětí před premiérou roste. Julie zároveň požádá svého bývalého manžela Sidneyho, aby vyšetřil nejasnosti kolem úmrtí Biančina snoubence. K vyřešení tohoto záhadného případu bude muset Julie zapojit všechny své psychologické instinkty, pozorovací schopnosti a logické myšlení. Zavřu oči v modlitbě je druhým dílem série Klíč od Alexe Ahndorila, autorské dvojice, která stojí za Larsem Keplerem.

    Zavřu oči v modlitbě: Druhý díl s Julií Starkovou přináší klasickou detektivku

    Alex Ahndoril, známý především jako polovina autorské dvojice Lars Kepler, se v sérii s Julií Starkovou vydává na cestu klasické detektivky. Ve druhém díle nazvaném Zavřu oči v modlitbě zaujme čtenáře, kteří milují napětí, logické hádanky a styl připomínající královnu detektivek Agathu Christie. Na rozdíl od psychothrillerů, kterými se manželská dvojice proslavila, působí tato změna žánru přirozeně a osvěžujícím dojmem.

    Děj plný zvratů a skvěle zvládnutá atmosféra

    Kniha čtenáře vtáhne do napínavého příběhu, který udržuje tajemství až do samotného závěru. Alex Ahndoril mistrně využívá prvků klasické detektivky – izolované prostředí, omezený okruh podezřelých a postupné odhalování motivů jednotlivých postav. Atmosféra je hustá a každý detail příběhu nutí čtenáře přemýšlet a analyzovat situaci společně s hlavní hrdinkou.

    Obálka knihy Zavřu oči v modlitběJulie Starková jako silná a charismatická hrdinka

    Julie Starková, hlavní postava série, přináší do příběhu svěží a moderní pohled na klasické detektivní vyšetřování. Její schopnosti, intuice a odhodlání skvěle kontrastují s její lidskostí, což z ní činí postavu, se kterou se čtenáři snadno sžijí. Na rozdíl od některých detektivních protagonistů působí Julie autentičtěji, což příběhu dodává další rozměr.

    Odklon od psychothrilleru: Risk, který se vyplatil

    Odklon od žánru psychothrilleru může být pro fanoušky Lars Keplera překvapením, ale Alex Ahndoril dokazuje, že zvládá i jiný styl psaní. Přestože si kniha udržuje napětí a temné prvky, její tempo je o něco klidnější a soustředí se více na dedukci a logické uvažování. Tato změna působí osvěžujícím dojmem a dokazuje, že autor je všestranný vypravěč.

    Napínavé čtení do poslední stránky

    Zavřu oči v modlitbě je skvělým zástupcem moderní klasické detektivky, která si i přes svůj žánrový posun zachovává neuvěřitelnou čtivost. Ať už jste fanouškem Agathy Christie nebo hledáte jen dobře napsanou detektivku, která vás nenechá odtrhnout oči od stránek, tento díl je jasnou volbou. Alex Ahndoril ukazuje, že napětí a překvapení nemusí být vždy spojeno jen s psychothrillery – stačí dobře vystavěný příběh a skvěle napsané postavy.

    Grafické hodnocení:

    Hodnocení 5

    Bibliografické údaje (databazeknih.cz):

    Vydáno

    2024, Host

    Originální název

    Jag blundar och ber, 2024

    Překlad

    Karolína Kloučková

    Počet stran

    264

    Jazyk vydání

    český

    Vazba knihy

    pevná/vázaná

    Forma

    kniha

    ISBN

    978-80-275-2060-2

  • Karolína Zoe Meixnerová – Národní opruzení

    Karolína Zoe Meixnerová – Národní opruzení

    Národní opruzení - náhledový obrázek


    Před prázdninami jsem navštívila naši varnsdorfskou knihovnu a řekla jsem si, že si vyberu nějakou českou literaturu, již bych mohla využít do seznamu knih ke státní závěrečné zkoušce z českého jazyka. Oko mi padlo shodou okolností právě na titul Národní opruzení od Karolíny Zoe Meixnerové. Už jen samotný název si mě získal. Na rovinu řeknu, že jsem čekala od titulu všechno, jen ne to, co mi nabídl. Bylo to skvělé, svěží a čtivé. Prostě zkrátka velmi milé překvapení. Proč? O tom se rozepíši dále.


    Něco málo o autorce (zdroj: cbdb.cz):

    „Karolína Zoe Meixnerová pochází z Turnova. Vystudovala bohemistiku na Filozofické fakultě UK a také žurnalistiku. Videa s tematikou české literatury začala na Instagramu tvořit v červnu 2021, v počátcích zaměřené zejména na osobu Boženy Němcové. V průběhu léta a podzimu 2021 její popularita výrazně vzrostla, koncem téhož roku měla přes 21 tisíc sledujících na Instagramu a přes 19 tisíc na TikToku. Mezitím se oblast její tvorby tematicky rozšířila.

    Obsadila osmé místo ankety Křišťálová Lupa – Cena českého Internetu 2021, a to v kategorii One(wo)man show.“

    Na svém kontě má zatím pět titulů, a to Karel 2.0, Národní opruzení, Národní opruzení 2, Nesmíš všechno vidět tak černě (a jiné hloupé řeči) a Průvodce literární hysterií 19. století.


    Oficiální anotace (zdroj: obálka knihy):

    „Detektivka s romantickou zápletkou postavená na událostech českého národního obrození

    Vraťte se do časů, kdy byl Neruda ještě kluk, Světlá neměla zábrany, Němcová toužila po lásce a Havlíčkova drzost hýbala dobou. Hranice mezi skutečností a fikcí neexistují. Ožijí před vámi nejen čeští spisovatelé, ale i postavy z jejich románů. Hrdinové chodí temnými pražskými uličkami, kterých jste si možná nikdy nevšimli. Mluví ve větách, které už jste možná četli, ale přikládali jste jim zcela jiný význam. Čeká vás nejzáhadnější detektivní výzva české literární historie. Odhalíte, co je pravda a co ne?“


    Základní informace o knize:

    Národní opruzení je prvním dílem stejnojmenné série, kterou autorka vydala pod hlavičkou nakladatelství CooBoo v roce 2023. Pokud vás kniha zaujme, můžete si ji pořídit na stránkách e-shopu nakladatelství.


    Recenze knihy:

    Obálka knihy Národní opruzeníNárodní opruzení je detektivním románem, jenž se odehrává v první polovině 19. století v období národního obrození. Autorka otevírá v tomto díle úplně jiný úhel pohledu na danou dobu, což není vůbec špatně, ba naopak je to ku prospěchu věci, protože to donutí čtenáře k zamyšlení, jestli boj o národní jazyk nebyl vnímán některými skupinami obyvatel jako prudičství Čechů. Vše začíná stoletou vodou, kde se na břehu Vltavy sejdou téměř všechny velké osobnosti národního obrození, ale i druhé poloviny 19. století. Před zraky čtenáře se rozehrává nejen příběh literární historie a dějin jako takových, avšak také sociální studie s detektivní i romantickou zápletkou. Prahou obchází vraždící přízrak, který vraždí zejména ženy, proto městu vládne strach. Povede se hlavním hrdinům přijít na kloub záhadě a učinit všemu zlému přítrž?

    Karolína Zoe Meixnerová vypráví příběh čtivým a živým jazykem, který bude blízký nejen dospělému, ale i dospívajícímu čtenáři. Možná by se dalo tvrdit, že je titul určen v prvé řadě právě čtenářům druhého stupně základních škol a středoškolákům.

    Anotace je opět psána čtivě a s lehkostí. Je přesvědčivá a má potenciál si podmanit čtenáře. Ocenitelné je, že sice nastiňuje, o co v románu půjde a vymezuje jeho žánr, ale zároveň je střídmá a nenaspoiluje čtenáři dění příběhu. Lákavou je zajisté i působivá obálka, jež vyobrazuje v dolní části pravděpodobně Karlův most a Vltavu a nad ní je krásný salonek, s obrazem Boženy Němcové. V horní části obálky se nachází štít, uprostřed něhož je kalamář s pery a v jeho okolí stojí nápis NÁROD V SOBĚ. Tady už není pochyb o tom, že se nebude jednat o četbu o pohodových vztazích ve společnosti.

    Příběh má pevnou kostru. Vše je uvedeno krátkým „prologem“. Pak už se začíná odehrávat příběh, jenž je vepsán do dvanácti kapitol. Každá kapitola začíná na liché stránce, jíž předchází dvojstrana, kde většinou sudá strana je prázdná (výjimečně zde končí předchozí kapitola) a na liché stránce se nachází kresba, informace o jakou kapitolu se jedná a její název. Názvy jsou voleny chytře, nenapovídají, co se bude dít na následujících stranách, ale zároveň vyvolávají ve čtenáři zvědavost. Příběh uzavírají dva doslovy, jež jsou oba psané formou pokračování příběhu. Celou knihu uzavírá poděkování, jež je informačně bohaté.

    Tematicky se autorka zaměřila na dění ve společnosti v první polovině 19. století. Zabývá se otázkami nejen dějinnými a literárně historickými, ale otevírá také problematiku sociální. Spousta odvyprávěných situací působí reálně, tedy aspoň to tak autorka zpracovala.

    Děj je odvyprávěn v er-formě v minulém čase a poměrně často nepřímou řeč střídají dialogy mezi postavami. Vše působí autenticky. Důvodem je zejména to, že je pracováno s reálnými postavami, které v aktuálním světě v té době skutečně žily (např. Jan Neruda, sestry Rottovy, Josef Kajetán Tyl, Karel Havlíček Borovský, Božena Němcová…). Charaktery jsou až s podivem s ohledem na rozsah publikace vykresleny poměrně hloubkově. Bonusem je, když je již čtenář obeznámen s jejich životopisem a může si sám uvědomit, co v textu může být pravdou a co vzniklo ve fantazii autorky.

    Celý text je vepsán do 176 stran. Vyprávění je v jednotlivých kapitolách rozděleno do několika částí. Pomyslným dělítkem je vynechaný řádek, jenž signalizuje posun v příběhu. V některých pasážích je možné sledovat návrat do minulosti, což odkazuje k retrospektivní kompozici. Hlavní kompozicí je však chronologická, kdy se vyprávění odvíjí postupně, tak jak šly jednotlivé události za sebou. Typograficky je titul velmi zdařilý. Obsahuje drobné grafiky, je zvoleno přiměřeně velkého patkového písma a místy se nacházejí i grafické oddělovníky, jež text rozdělují přehledně do jednotlivých dílčích celků.

    Celkově knihu hodnotím velmi pozitivně. Líbilo se mi s jakou bravurou a lehkostí se autorka pustila do převyprávění historického, detektivního, romantického a zároveň sociálního románu. Text je jazykově vybroušený a je čtivý. Pozitivně hodnotím i kompozici a rozvržení, vše je zpracováno přehledně a není možnost se v textu ztratit. Jazyk je zvolený takový, který je blízký i dospívajícím čtenářům. Dalším pozitivem je zajisté i to, že autorka dokázala vytvořit takto poutavý text na poměrně malé ploše. Typografickou a grafickou úpravu vnímám také jako povedenou. Knihu jako celek hodnotím 100 %.

    Titul vřele doporučuji všem milovníkům detektivek se záhadou, historických románů, romantiky a sociálních románů. Kniha je vhodná i pro čtenáře na druhém stupni základních škol (zhruba od 7. třídy) a na středních školách. Osloví ale i dospělého čtenáře. Myslím si, že bude též zajímavým zpestřením ve výuce literatury na obou stupních vzdělávání.


    Hodnocení 5


    Bibliografické údaje (databazeknih.cz):

    Vydáno: 2023 , CooBoo

    Počet stran: 176
    Jazyk vydání: český
    Autor obálky: Adéla Stopka (Miklíková)
    Vazba knihy: flexovazba
    Forma: kniha
    ISBN: 9788076617278

  • Markéta Harasimová – Pokání

    Markéta Harasimová – Pokání

    Náhledový obrázek k recenzi knihy Pokání od Markéty Harasimové


    Příběh, který zanechá stopu

    Markéta Harasimová se ve své tvorbě nebojí otevírat náročná témata, což potvrzuje i její psychologický thriller Pokání, jenž vyšel 30. října 2024. Tento román je nejen sondou do lidské psychiky, ale i výpovědí o křehkosti vztahů a důsledcích nenadálých tragédií. Harasimová v knize přináší příběh, který rezonuje svou upřímností a emotivní hloubkou. Čtenáři se ocitají tváří v tvář nelehké otázce: Co se stane, když je člověk nucen čelit svým nejtemnějším obavám a hledat sílu tam, kde už zdánlivě žádná nezbyla? Jaké je to žít s posttraumatickou stresovou poruchou? Pokání je dílo, které vás přinutí nejen číst, ale také přemýšlet.

    Markéta Harasimová – autorka s citem pro psychologii postav

    Markéta Harasimová je česká spisovatelka, která se věnuje zejména žánrům detektivky, psychologických románů a thrillerů. Její knihy jsou charakteristické propojením napínavých příběhů s důrazem na mezilidské vztahy a psychologii postav. Harasimová dokáže velmi přesně zachytit vnitřní svět svých hrdinů, což čtenáře vtahuje do děje a zanechává v něm hluboké emoce.

    Autorka pochází z jižní Moravy a psaní se věnuje již od raného mládí. Kromě literární tvorby se podílí na scénáristice. Ve svých knihách často otevírá těžká témata, jako jsou rodinné problémy, trauma nebo životní ztráty, což její díla činí nejen čtenářsky atraktivními, ale také velmi autentickými a lidskými.

    Její styl se vyznačuje čtivostí, důrazem na detail a schopností gradovat napětí až do poslední stránky. Pokání je jedním z jejích novějších románů, který si získal uznání pro svou citlivost a zároveň tvrdou realističnost.

    Oficiální anotace knihy (zdroj: Nakladatelství MaHa):

    „Barbořino neuspokojivé manželství s poněkud sobeckým workoholikem udržuje pohromadě pouze čtyřletý Adámek, její jediné a vymodlené dítě. Další potomky ze zdravotních důvodů porodit nemůže, a proto je syn středobodem hrdinčina vesmíru. Záhy jí však život obrátí naruby obrovská tragédie – Adámek za dramatických okolností umírá a Barbořin svět se zhroutí jako domeček z karet. Mladá žena synův odchod psychicky nezvládne a zčásti i z toho důvodu dojde na nyní již nevyhnutelný rozvod. Osamění a bolest z těžké ztráty vedou ve spojení s neléčenou psychikou k tomu, že se u Barbory naplno rozvíjí posttraumatická stresová porucha, která začíná přebírat vládu nad jejím myšlením a později i jednáním. Dosud spořádaný život se postupně proměňuje v thrillerovou jízdu, kdy v ohrožení už není pouze ona sama, ale především její okolí. Hrdinka původně zasvětila život vysněné roli matky, která je však definitivní minulostí, což ji zavede na šikmou plochu. Činy, které pod taktovkou duševního postižení páchá, jsou stále nebezpečnější. Bohužel se tak může stát, že Barbora už nikdy nedokáže najít cestu zpět a prohraje vlastní duši.“

    Obálka knihy Markéty Harasimové s názvem PokáníÚvod do děje a hlavní téma knihy

    Markéta Harasimová ve svém románu Pokání představuje čtenářům psychologický thriller, který se zaměřuje na život mladé Barbory, ženy, jež čelí zdánlivě běžným problémům současné rodiny. Manželství, ve kterém je osamělá, a zároveň radost z mateřství tvoří základ jejího života, dokud není tento křehký svět zcela rozvrácen tragickou událostí. Autorka se v příběhu nebojí zabrousit do hlubin lidské psychiky a postavit hlavní postavu před zdánlivě nepřekonatelné výzvy.

    Psychologie postav a vnitřní monology

    Jedním z největších přínosů knihy je schopnost autorky vykreslit psychologii hlavní hrdinky. Vnitřní monology Barbory působí autenticky a umožňují čtenáři pochopit její emocionální rozkoly i zoufalství. Tyto pasáže dávají příběhu hloubku a jsou zároveň jedním z důvodů, proč je čtení tak psychicky náročné. Autorka mistrně zachycuje lidskou zranitelnost a projevy posttraumatické stresové poruchy.

    Styl psaní a jazykové prostředky

    Kniha je napsána er-formou, což poskytuje prostor pro nestranný pohled na děj. Dialogy mezi postavami dodávají příběhu dynamiku a zvyšují čtenářský zážitek. Naopak popisy a introspektivní pasáže přispívají k pomalejším, avšak důležitým momentům, kdy čtenář vstřebává tíhu situace. Jazyk je spíše jednoduchý, ale zároveň výstižný, což napomáhá snadnému pochopení emocionálních i dějových vrstev.

    Náročnost a emotivní dopad na čtenáře

    Pokání není knihou, kterou by čtenář přečetl na jeden zátah. Psychická náročnost příběhu vyžaduje pauzy, během nichž si čtenář může srovnat myšlenky a emočně se připravit na další vývoj děje. Tragédie a ztráty, kterým Barbora čelí, přenášejí pocit tíhy i na samotného čtenáře. Zároveň však kniha nabízí určité naděje, jež přinášejí možnost katarze.

    Celkové hodnocení a doporučení

    Pokání je románem, který osloví milovníky psychologických příběhů s hlubokým emocionálním přesahem. Markéta Harasimová dokazuje, že dokáže psát příběhy, které nejsou jen čtením pro zábavu, ale především sondou do lidské duše. Ačkoliv se nejedná o jednoduché čtení, kniha odmění svou kvalitou a promyšleností. Doporučuji ji všem, kdo hledají silný příběh, jenž v nich zanechá stopu, i když za cenu menšího čtenářského nepohodlí.

    Kde knihu zakoupit?

    Pokud vás recenze oslovila, rádi byste si knihu pořídili a začetli se do ní, můžete tak učinit na stránkách autorčina nakladatelství MaHa.


    Grafické hodnocení:

    Hodnocení 5


    Bibliografické údaje (zdroj: databazeknih.cz):

    Rok vydání, nakladatelství: 2024, MaHa
    Počet stran: 328
    Jazyk vydání: český
    Vazba knihy: pevná/vázaná
    Forma: kniha
    ISBN: 978-80-88363-61-3

     

  • Sudičky – Markéta Harasimová

    Sudičky – Markéta Harasimová

    Sudičky - náhled

    Je to již tři měsíce, co spatřil světlo světa nový román Markéty Harasimové, tentokrát nese název Sudičky. Příznivci této autorky se mohli 20. dubna právě z tohoto důvodu radovat. Jedná se opět o psychothriller, jenž byl vydán pod hlavičkou autorčina nakladatelství MaHa. Ráda bych vám tuto knihu představila prostřednictvím dnešní recenze. Tato kniha je oproti jejím ostatním titulům v mnoha ohledech jiná. Tematicky, ale i námětem autorka znovu sahá snad ještě po drsnějším kalibru, než tomu bylo doposud. Kniha je plná životních kotrmelců, intrik, rozjitřených emocí, sexu a strachu, jenž tu hraje velkou roli. Jedná se o čtivý příběh, který se čtenáři zaryje pod kůži.


    Něco málo o autorce (zdroj: cbdb.cz):

    Markéta Harasimová je autorka, jež si vydobyla své místo na poli české literární scény. Na svém kontě má pod hlavičkou vlastního nakladatelství MaHa vydaných šestnáct titulů pro dospělé čtenáře (Poháry touhyOsmnáctPotemnělý rájČerná vdovaDoktorka ViktoriePurpurové dotekyHedvábná pastVůně nociKlinická smrtSmrtelný hříchJak chutná strach, Volným pádemSlovo proti slovuKudlankaGaslighter a v této recenzi zmiňovaný román Sudičky), tři dětské tituly a jeden romantický pro dospělé pak vyšly pod taktovkou nakladatelství Bookmedia (Z deníku kočičky ŤapičkyKoťátka kočičky Ťapičky, Putování kočičky Ťapičky Na kočičí svědomí), celkově je však těch titulů třicet dva a  perličkou je, že do roku 2014 vydala celkem deset titulů bez toho, aniž by měla vystudovanou školu s humanitním zaměřením. Její vývoj je na románech zajisté znát. Neustále obměňuje témata a snaží se v dějích vyobrazovat dnešní dobu a život v ní. Její příběhy jsou čtivé, napínavé a svižně ubíhající. Stěžejními tématy jsou problematika sociálních vztahů, láska a milostné vzplanutí či detektivní zápletky.


    Oficiální anotace (zdroj: cbdb.cz):

    „Závislost… slovo často skloňované, přesto zlehčované. Každý z nás se domnívá, že mu nehrozí. Že vykouří pár cigaret, vypije nějakého panáka, zajde na pivko, občas zahraje ruletu, vsadí na sportovní zápas. Jenže… lidská duše je křehká. Má sklon propadnout tomu, co ji fascinuje. Někdy třeba jen kvůli bonusům, které člověku určitá aktivita přináší (je přece tak nevinná, no ne?). Ovšem během dní, týdnů, měsíců a let se vše prohlubuje až… se ocitne v kolotoči, který nemá konec. Nebo možná ano, ale bere na sebe háv zkázy. Příběh Ivety, hlavní hrdinky románu, začíná v nefunkční rodině. Od raného dětství zažívá domácí násilí a poté, co opilý otčím před dívčinýma očima ubodá její matku, putuje do dětského domova. Zde přichází další trauma a Iveta sahá po drogách, aby na všechno zlé zapomněla. Jenže halucinogeny, později společně s novým přítelem, její život postupně změní v peklo. Iveta po těžké nehodě, za kterou také stojí závislost, skončí jako kvadruplegik a přeje si už jenom zemřít. Sudičky jí však do osudu vepsaly trochu jiný scénář…“


    Základní informace o knize:

    Psychothriller Sudičky vyšel 20. dubna 2024 pod taktovkou nakladatelství MaHa. Pokud vás recenze zaujme a budete si chtít titul pořídit a přečíst, můžete tak učinit na stránkách e-shopu nakladatelství. Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Markétě Harasimovénakladatelství MaHa.


    Recenze knihy:

    Hlavní protagonistkou nového románu Markéty Harasimové je Iveta, mladá žena, jíž život od útlého dětství postupně házel klacky pod nohy. Jak již říká sama anotace, její dětství je naplněné týráním nejen jí samotné, ale i její matky, jež následně trýznění svého manžela podlehne. Iveta je toho všeho svědkem a hluboce se to do ní otiskne, což se potom ukazuje i na jejím dalším chování. Její život je samý kotrmelec, když už se začne zdát, že by se mohlo vše urovnat, dojde k dalšímu zvratu. Příčinou toho je zejména Ivetina závislost na drogách, která je u ní vypěstována. Otázkou tedy je, zda se dokáže Iveta vymanit ze spárů všeho zlého. Zvládne se postavit své závislosti? Dokáže někdy překonat své bariéry? Odpovědi na tyto otázky získáte, když se začtete do tohoto strhujícího, poutavého, čtivého a poučného psychothrilleru.

    Pro tvorbu Markéty Harasimové jsou charakteristické ženské hlavní postavy, které jsou různým způsobem zkoušeny osudem. Stejně tak je tomu i v případě Ivety. Co se týká Sudiček, tak i tentokrát autorka zaujme své čtenáře poutavým a strhujícím stylem psaní. Text je naplněn spoustou emocí. Občas můžete mít pocit, že jsou určité pasáže předvídatelné, avšak chyba lávky, pointy jsou překvapivé, čímž je vyvoláno napětí. Některé scény jsou až hrůzu nahánějící a o to více, když si čtenář představí, že by byl v kůži hlavní hrdinky. Občas se v textu nacházejí násilné scény, není jich sice nějak moc, ale mám za to, že to je pro navození odpovídající atmosféry dostačující. Je dobré zmínit, že je tento román čtivem zejména pro milovníky thrillerů a psychologických románů, kterým nevadí téma násilí či drogové závislosti. Zároveň si dovolím podotknout, že se nejedná o nic pro slabší povahy.

    Markéta Harasimová ráda pracuje s různými tématy a motivy, což potvrzují i Sudičky. Tentokrát se pustila do témat jako jsou vztahy v rodině či na pracovišti, sociopatologické jevy, jako jsou kriminalita či drogová závislost či patologické partnerské vztahy. Těch témat je pochopitelně v románu mnohem více, avšak nechci vytvářet spoilery, proto jejich odhalení ponechám vaší interpretaci.

    Příběh je rozpracován v různě dlouhých kapitolách, jichž je ve svazku dvacet sedm číslovaných, vše je uvedeno typicky prologem a zakončeno epilogem. Všichni čtenáři, kteří již něco od autorky přečetli, vědí, že je to jakýsi standard. S ohledem na to, že jsou kapitoly číslovány, není možné, aby čtenář dopředu odhadnul, co se bude v následující kapitole odehrávat. Vypravěč je realizován er-formou a veškeré dění kolem hlavní postavy je jím sledováno zpovzdálí. Do pásma řeči vypravěče je vložena polopřímá řeč, v rámci níž může čtenář nahlédnout do myšlenek postavy, ale jsou tu i dialogy mezi postavami, jichž je poměrně hodně. Kapitoly jsou s ohledem na svou délku dále členěny do menších celků, jež jsou znatelné díky vynechanému řádku a grafickému značení, v následujícím textu je poté zřejmý dějový posun.

    Kompozice je převážně chronologická, avšak jsou tu také retrospektivní odbočky, kdy se hlavní postava  (nebo i vypravěč) vrací do minulosti a odkrývá okamžiky, jež poznamenaly osud Ivety. Odboček však není nějak moc a text je tak soudržný. Co se týče prologu, je to text, jenž čtenáře připraví na to, co se někdy později stane pro hlavní hrdinku skutečností. Následně je vyprávěn Ivetin příběh od jejího nejútlejšího dětství až do chvíle, než se děj neprolne s děním v prologu. Je to pro čtenáře velmi zajímavá sonda, jež ho do určité míry může nejen navnadit na další čtení, ale i připravit na náročnost následujícího textu.

    Autorčin styl je překvapivě tvárný. I když je Markéta Harasimová velmi plodnou autorkou (ročně jí vycházejí alespoň dva romány), nejsou její texty jednotvárné. Vždy obsahují nějaké osvěžující změny a něco, co čtenáře upoutá a nepustí ho to do té doby, dokud nezjistí, jak to vše dopadlo. Popisy Markéty Harasimové jsou velmi realistické a živé. I v tomto románu autorka čerpala látku z aktuálního světa a přenesla ji s bravurou sobě vlastní do světa fikčního. Čtenář si tak může prostředí, ale i veškeré dění velmi snadno představit, čímž je vyprávění barvitější, procítěnější a věrohodnější. Autenticita opět nahání husí kůži. Čtenář je působením vypravěče velmi snadno vtažen do děje.

    V románu se objevuje poměrně malé množství postav. Jen Ivetě nejbližší protagonisté jsou prokresleni do větších detailů, protože významně zasahují do děje. Patří mezi ně Ivetina matka, její otčím, přítel Radek, Lexa či Ivetina teta. Ostatní postavy se dají označit za epizodní, a protože do děje vstupují jen po značně omezenou dobu, jsou jejich charaktery zpracovány pouze povrchně, což je pro autorku charakteristické.

    Obálka románu SudičkyVyprávění je převážně realizováno v minulém čase. Pro zvýšení napětí, ale i pro vnitřní monology či polopřímou řeč je využito přítomného času. Budoucí čas se objevuje velmi málo. Tyto vyprávěcí postupy přispívají k atraktivitě a autenticitě vyprávění. Napětí je pak realizováno zejména pomocí krátkých a úderných vět či výpovědí. Avšak poměrně často se objevují i delší textové celky, které slouží ke zpomalení toku děje. Tyto věty jsou převážně vyvedeny v popisném slohovém postupu. Nejčastěji jde o charakteristiky postav, popisy situací, času a prostředí. Upozorním, že dějová náročnost může vést k tomu, že budete muset knihu na chvíli odložit, vydýchat se a znovu se začíst. Román jako celek se však čte velmi dobře.

    Děj je uveden prologem a zakončen epilogem, celkem je vepsán do 27 kapitol a text má dohromady 308 stran. Zajímavá je i grafická úprava, kdy je použito přiměřeně velkého patkového písma, pro nadpisy kapitol bylo využito bezpatkových verzálek. Typografie a sazba se vyvedly skvěle. Po grafické stránce musím vyzdvihnout i jednoduchou obálku, která ale odkazuje k tomu, co se v příběhu odehrává a v jakém prostředí se budeme s hlavní postavou pohybovat. Autorčiny texty se čtou velmi dobře i přes jejich obsáhlost. Zdatnější čtenář je bude mít přečtené během pár večerů.

    Celkově hodnotím psychothriller Sudičky velmi pozitivně. Příběh je sice velmi náročný na psychiku, tudíž jsem jej musela několikrát odložit a vrátit se k němu, ale i přesto se mi četl téměř sám. Téma je pro současnou dobu poměrně ožehavé a musím říci, že Ivetin příběh čítá mnohá ponaučení. Myslím si, že je to další román Markéty Harasimové, který by měl být doporučován ke čtení nejen dívkám na středních školách, aby došly ponaučení a neudělaly ve svých životech stejné chyby, jichž se dopustila hlavní hrdinka románu. Když mi byl titul autorkou nabídnut k recenzi, byla jsem nešťastná, protože zrovna v té chvíli jsem bojovala s tvorbou diplomové práce a nezbývaly mi kapacity na to, abych mohla číst něco jiného než texty pro tyto účely. Naštěstí mi paní Markéta Harasimová nabídla, že se mi ozve později znovu a že si titul budu moci přečíst a recenzi pro ni napsat. Měla jsem velkou radost a o to větší, když mi pak knížka dorazila do Zásilkovny jako překvapení. Ještě větším a velmi milým překvapením pro mě bylo i to, že knížka obsahovala i autogram. Velmi tímto děkuji za milé překvapení. Do čtení jsem se naplno pustila až 10. července. Tento psychothriller mi snad přišel dosud tematicky nejnáročnější, ale byl velmi čtivý. I když jsem na chvíli knihu odložila, vždy jsem měla potřebu číst dál a dál. Osud hlavní hrdinky byl hodně smutný a troufnu si tvrdit, že kdyby nezažila to, co v dětství prožívala, její život by byl zajisté úplně jiný. Trošku mi to připomíná někoho, koho znám, a možná i proto pro mě bylo čtení tak těžké. Autorka se opět ve svém psaní posunula kupředu. Teď zároveň již mohu napsat, že autorce psaní dle skutečných událostí sedí. Již teď se těším na další setkání s její knihou. Z četby tohoto titulu jsem si odnesla velmi silný čtenářský zážitek, který jsem pár dní musela zpracovávat.

    Román Sudičky mohu vřele doporučit všem milovníkům psychothrillerů, románů s tematikou sociálních a rodinných problémů či sociopatologických jevů. Nesmím však zapomenout ani na příznivce příběhů Markéty Harasimové, těm zajisté tato novinka udělá radost.


    Bibliografické údaje (zdroj: databazeknih.cz):

    Žánr

    Romány, Thrillery, Zdravotnictví

    Vydání

    2024, MaHa

    Počet stran

    312

    Jazyk vydání

    český

    Vazba knihy

    pevná / vázaná

    ISBN

    978-80-88363-47-7

  • Gaslighter – Markéta Harasimová

    Gaslighter – Markéta Harasimová

    Gaslighter - náhled


    Dnes, tj. v pátek 20. 10. 2023, se opět zaradují příznivci knih oblíbené české autorky Markéty Harasimové. Důvodem k radosti je vydání jejího očekávaného románu s názvem Gaslighter. Kniha opět vychází pod hlavičkou autorčina nakladatelství MaHa. Ráda bych vám tuto novinku představila prostřednictvím dnešní recenze. Abych pravdu řekla, díky možnosti srovnávat s ostatními autorčinými díly se tento titul od všech ostatních odlišuje asi nejvíce, a to nejen tematikou a námětem, ale i zdrojem, z něhož autorka brala inspiraci. S ohledem na to, že je v textu zpracován skutečný příběh, tak o to drsnější a údernější vyprávění čtenáři přijde. Na základě žánrového vymezení se i přesto text zařazuje k psychothrillerům.

     

    Něco málo o autorce (zdroj: cbdb.cz):

    Markéta Harasimová je autorka, jež si vydobyla své místo na poli české literární scény. Na svém kontě má pod hlavičkou vlastního nakladatelství MaHa vydaných patnáct titulů pro dospělé čtenáře (Poháry touhyOsmnáctPotemnělý rájČerná vdovaDoktorka ViktoriePurpurové dotekyHedvábná pastVůně nociKlinická smrtSmrtelný hříchJak chutná strach, Volným pádem, Slovo proti slovu, Kudlanka a v této recenzi zmiňovanou Gaslighter), dva dětské tituly a jeden romantický pro dospělé pak vyšly pod taktovkou nakladatelství Bookmedia (Z deníku kočičky ŤapičkyKoťátka kočičky Ťapičky Na kočičí svědomí), celkově je však těch titulů třicet jedna a  perličkou je, že do roku 2014 vydala celkem deset titulů bez toho, aniž by měla vystudovanou školu s humanitním zaměřením. Její vývoj je na románech zajisté znát. Neustále obměňuje témata a snaží se v dějích vyobrazovat dnešní dobu a život v ní. Její příběhy jsou čtivé, napínavé a svižně ubíhající. Stěžejními tématy jsou problematika sociálních vztahů, láska a milostné vzplanutí či detektivní zápletky.

     

    Oficiální anotace (zdroj: cbdb.cz):

    Tato kniha je inspirována skutečnou událostí, přičemž byla změněna jména protagonistů a upraveno pouze závěrečné vyústění příběhu. Dílo vzniklo s cílem otevřít oči všem, kteří žijí v podobném vztahu jako hlavní hrdinka, a dodat jim sílu opustit člověka, vedle kterého se v podstatě jen trápí.

    *****

    Marika po nějaké době, kdy žila single, potkala „muže snů“; charismatického a všeobecně oblíbeného Josefa. Jakmile přeskočila jiskra, jejich vášnivý vztah začal rychle gradovat. Nic však bohužel není jen růžové, což se potvrdilo i v případě této rodící se lásky. Josefovi diagnostikovali zhoubné onemocnění, kvůli němuž se nad dvojicí začala stahovat mračna. Maričin partner však i přesto přišel se žádostí o ruku a záhy se konala svatba. Rychlá, možná až překotná. A po ní vypuklo peklo. Josef se sice uzdravil, avšak začal se ke své o dost mladší ženě chovat vulgárně, manipulativně a urážlivě… Systematicky deptal její psychiku či sebevědomí tak dlouho, až upadla do depresí, které ji stály kariéru a málem i život. Nikdo z okolí přitom neměl tušení, že Marika za zavřenými dveřmi zažívá psychický teror překračující hranice lidské důstojnosti. Ona sama vše tajila; mylně se domnívala, že žije v typickém italském manželství, takže si nemá na co stěžovat. Až jednou si řekla DOST. Co ale nastane, když po dlouhých letech vystoupí z vlastního stínu a učiní rozhodnutí nerovný manželský svazek ukončit?

     

    Základní informace o knize:

    Psychothriller, jenž zpracovává skutečný příběh, Gaslighter vychází 20. 10. 2023 pod taktovkou nakladatelství Maha. Pokud vás recenze zaujme a budete si chtít titul pořídit a přečíst, můžete tak učinit na stránkách e-shopu nakladatelství. Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji Markétě Harasimovénakladatelství MaHa.

     

    Recenze knihy:

    Gaslighter - obálkaHlavní hrdinkou nového románu Markéty Harasimové je Marika. Která je mladou, pohlednou a perspektivní ženou. V době, kdy se s ní setkává čtenář poprvé, žije sama v bytě a společnost jí tam dělají dvě milované kočky. Její život nabírá na obrátkách, když se potká s Josefem. Oba pracují ve stejné firmě, akorát každý v jiné pobočce. Josef Marice odhalí svou třináctou komnatu, jež ženě změní život od základu. Netuší však ještě, že to není všechno a že ještě stále se nepropadla na úplné dno. Co s sebou přinese svatba, na niž se těší? Jak se změní její život? Odpovědi nejen na tyto otázky získáte, když se začtete do tohoto strhujícího, poutavého, čtivého a oči otevírajícího psychothrilleru.

     

    Markéta Harasimová při psaní Gaslightera tentokrát postupovala úplně jinak, než bylo doposud zvykem. Příběh vznikl na základě skutečné události, o to údernější je. Z textu na čtenáře prýští množství emocí. Nejen že při čtení pocítí napětí, ale i smutek a troufnu si tvrdit též deprese. Psychoteror, jímž prochází Marika, pocítí i ten, kdo knihu bude číst. Vede k tomu vybroušená obraznost, reálnost popisu a sugestivnost, jež navozuje patřičnou atmosféru. Kniha je vhodná pro milovníky thrillerů, psychothrillerů a příběhů psaných podle skutečnosti. Musím však napsat, že to není nic pro slabší povahy.

     

    Markéta Harasimová tentokrát sáhla po tématu rodinných problémů, psychického teroru a nebála se zabrousit ani do vod sebevražedných myšlenek. Témat je v textu zachyceno nepřeberné množství, vyjmenována je jen malá ochutnávka. Další tematické záchytné body ponechám na vaší interpretaci, protože není mým cílem vytvářet nežádoucí spoilery.

     

    Román je stejně jako v předchozích autorčiných dílech rozpracován do různě dlouhých kapitol. Epizody jsou pouze číslovány, a tudíž čtenář nemůže dopředu zaujmout stanovisko k tomu, co se na následujících stránkách odehraje. Vypravěč je další složkou, jež tentokrát přidává na reálnosti a sugestivnosti vyprávěného. Děj je totiž vyveden v subjektivizované ich-formě. Na veškeré dění nahlížíme zúčastněnýma očima Mariky, jež nám dává přímo okusit své dojmy a emoce. O to větší bude mít vyprávění na čtenáře dopad. Objevuje se tu celá řada úderných a místy velmi drsných dialogů, jež jsou mnohdy i velmi peprné. Zaznamenat můžeme i vnitřní monolog, tedy Maričiny myšlenky. Kapitoly se dále dělí do menších celků, jež jsou znatelné díky vynechanému řádku a grafické značce, po níž je zřejmý dějový posun.

     

    Kompozice je tentokrát vystavěna převážně chronologicky, sem tam se objevuje retrospektiva, a to zejména ve chvílích, kdy se hlavní hrdinka v myšlenkách vrací do minulosti, v níž jí bylo lépe. Pro jiný typ kompozičního rámce, na nějž jsme byli v románech Markéty Harasimové zvyklí, díky zvolené formě vypravěče není prostor. V prologu se setkáváme s poměrně vypjatou scénou, jež nás uvádí do kontextu toho, co se bude dít na následujících stranách, v průběhu děje se zopakuje tento text znovu. Je to jeden z několika faktorů, jenž můžeme připočíst ke stylu autorky. Ten je vybroušený. I přesto, že mění způsob tvorby, stále si troufnu tvrdit, že je tu zachována čtivost a poutavost.
     

    Markéta Harasimová popisuje velice realisticky veškeré situace, což vede k tomu, že působí živě a plasticky. Čtenář tak může mít pocit, jako by byl všeho součástí. O to hůře, že je v textu popisována situace, jež se může dít i v našem okolí a my ji nemusíme vnímat a připouštět si ji. Kniha tak působí osvětově a troufnu si tvrdit, že po přečtení může vést čtenáře k procitnutí a zbystřenému vnímání svého okolí.

     

    Počet postav je poměrně malý, nejdůležitějšími jsou Marika a Josef, zbylé jsou spíše takovými figurami, v jejichž popisu autorka nezašla příliš do hloubky. U Mariky a Josefa dochází nejen k jejich přímé charakteristice, ale některé jejich rysy vyjdou najevo až po interpretaci textu a čtenář je vyvodí ve chvíli, kdy čte mezi řádky.

     

    Kromě toho, že autorka při vyprávění použila subjektivní ich-formu, využívá také přítomný čas, jenž přidává na napínavosti textu. Minulý čas a sem tam i podmiňovací slovesný způsob je použit ve vzpomínkách na lepší časy. Budoucí čas je použit především v polopřímé řeči, jež odráží myšlenky hlavní postavy. Emoce prýští z poměrně krátkých a úderných vět a výpovědí. Pro zpomalení děje jsou použity delší popisné celky. Nejčastěji se setkáváme s charakteristikami postav, popisy prostředí, času, psychického rozpoložení či situací. Jelikož je kniha tentokrát psychicky hodně náročná, může se stát, že si ji budete muset dávkovat po troškách. Román se i přesto čte velmi dobře.

     

    Děj je uveden prologem a završen epilogem, celkem je vepsán do 33 kapitol a příběh je vetknut do 353 stran. Epilog jako takový je dosti jímavý, ale zase nemohu prozradit proč, tak se o něm raději nebudu více rozepisovat. Líbí se mi grafická úprava, kdy je použito přiměřeně velké patkové písmo, pro nadpisy kapitol autorka používá bezpatkových verzálek. Typografie a sazba jsou zdařilé. Po grafické stránce musím vyzdvihnout i obálku, jež vyvolává řadu otázek a zároveň je důstojnou prezentací titulu. Autorčiny texty se velmi dobře čtou a i přesto, že jsou obsáhlé, zdatnější čtenář je zhltne během pár večerů.

     

    Celkově hodnotím psychothriller Gaslighter velmi pozitivně. Přečtení této knihy ve mně zanechalo takovou zvláštní hořkou pachuť. Bohužel naprosto přesně vyjadřuje to, co je běžnou praxí ve společnosti – lidská zaslepenost. Kniha se dá číst na jednu stranu jako hořký, napínavý příběh a na stranu druhou jako osvěta a výzva pro otevření očí a sledování dění v okolí. Oběťmi toxických vztahů nemusí být nutně jen ženy. Všímejme si tedy toho, co se v našem okolí děje a nebuďme zatvrzelí. Příběh je sice velmi psychicky náročný, ale i přesto se četl téměř sám. Přiznám se, že jsem v průběhu čtení, musela text odkládat a dávkovat si jej. Zvolené téma je ožehavé, ale i bolestné. Pro autorku zajisté bylo velmi náročné zpracování příběhu, o to více si cením toho, že jej zachytila. Jak jsem již několikrát podotkla, kniha je velmi napínavá, čtivá, zajímavá, ale i smutná. Od samého začátku jsem byla vtažena do děje a zároveň díky zvolenému vypravěči jsem měla pocit, jako by se všechno dělo mně. Bylo to až drsně reálné. O změně ve stylu psaní jsem již předem věděla, protože to Markéta Harasimová prezentovala veřejně. Abych se přiznala, zpočátku, protože jsem nevěděla, jak hluboké budou avizované změny, jsem se obávala, aby nebyly na škodu. Nyní vím, že autorka učinila dobré rozhodnutí. Z četby tohoto titulu jsem si odnesla velmi silný čtenářský zážitek, který ve mně ještě teď hluboce rezonuje.

     

    Román Gaslighter mohu vřele doporučit všem milovníkům psychothrillerů, thrillerů a skutečných příběhů. Nesmím však opomenout ani příznivce románů Markéty Harasimové, těm zajisté tato novinka udělá radost.


    Grafické hodnocení:

    Hodnocení 5


    Bibliografické údaje (zdroj: databazeknih.cz):

    Žánr

    Romány, Literatura česká, Biografie a memoáry

    Vydání

    2023, MaHa

    Počet stran

    360

    Jazyk vydání

    český

    Vazba knihy

    pevná / vázaná

    ISBN

    978-80-88363-38-5

  • Enid Blytonová – SPRÁVNÁ PĚTKA na útěku

    Enid Blytonová – SPRÁVNÁ PĚTKA na útěku

    Správná pětka na útěku - náhled

    Úryvek recenze

    Vážení milovníci dobrodružství, opět se nám blíží dny s dlouhými večery. Pokud přemýšlíte, jak tento čas zpříjemnit svým potomkům i sobě, máme pro vás zaručený recept. Jaký? Audioknihu plnou napětí. V recenzi vám představím titul, jenž se pro tyto chvíle zaručeně hodí. Jelikož jsem v audio zpracování  slyšela první i druhý díl série o Správné pětce, oba se mi moc líbily, a proto, hned jak jsem se dozvěděla o vydání třetího pokračování, nemohla jsem odolat a musela jsem si jej poslechnout. Jaké dojmy ve mně titul vyvolal? To se dozvíte v následujících řádcích.

    Naši čtyři velmi dobře známí dětští hrdinové (Dick, Julian, Anna a George) a Georgiin pes Tim mají před sebou opět napínavé chvíle. Tři sourozenci se vydávají na prázdniny k George do Kirrinské chalupy, pochopitelně se těší, až si užijí dobrodružství na Kirrinském ostrově, avšak po příjezdu je čeká nemilé překvapení. Jak se děti na návštěvu Kirrinu těšily, tak to vypadá, že to taková pohoda nebude. Proč? Co se stane a jak si se situací protagonisté poradí? Jste-li zvědaví a rádi byste získali odpovědi na své otázky, nebo byste naopak chtěli s nostalgií zavzpomínat na své dětství, určitě si nenechte tento audioknižní titul ujít. Enid Blytonová i tentokrát dokázala propojit sociální tematiku s dobrodružství, ale také s tématem výchovy. Pro její díla je charakteristické, že nemají jen zábavnou funkci, ale i tu výchovnou a vzdělávací. Vyprávění je tak poutavé a napínavé, že se nebudete ani chvilku nudit. Vypravěčka, jíž je i tentokrát Michaela Maurerová, se postarala o dokonalé procítění, jež vás vtáhne do víru dění, bonusem je i to, že je neustále aktivována vaše fantazie, a to prostřednictvím neočekávaných zvratů.

    Kompletní recenze na stránkách Chrudimka.cz

  • Bretaňské tajemství – Jean-Luc Bannalec

    Bretaňské tajemství – Jean-Luc Bannalec

    Bretaňské tajemství - náhled

    Úryvek recenze

    Se sympatickým komisařem Dupinem jste již měli tu čest se seznámit prostřednictvím našich recenzí knih Bretaňská pýcha a Bretaňské světlo. Tentokrát se k nám vrací  v zajímavé situaci. Se svými kolegy vyráží objevovat taje bretaňských zákoutí, s nimiž je spojena legenda o králi Artušovi. Ač se těší na chvíle volna a zajímavá místa, vše se zvrtne a oni místo odpočinku musí řešit hned několik zapeklitých zločinů. Případy řeší s pověřením pařížské policie. Podaří se mu veškeré nebezpečí zažehnat a zachránit zbytek skupiny vědců zabývajících se zkoumáním legend o mytickém králi? Co vše se kolem nich semele a proč? Nejen na tyto otázky najdete odpovědi v této poutavé a čtivé knize.

    Jak je pro knihy o Dupinovi charakteristické, budeme se pohybovat po území Bretaně. Prostředí, v němž se odehrávají příběhy o králi Artušovi, je tajemné, ale zároveň i malebné a kouzelné. Dupin s kolegy sem vyráží proto, aby si společně užili volno. Dalo by se to označit coby soukromý teambuilding. Vše nabírá na obrátkách, když se hlavní hrdina dozví, že má vyslechnout jednoho místního vědce. Vyšetřovatel je rázem ve svém živlu a už se těší, až vykoná tuto povinnost a následně bude moci v poklidu objevovat zdejší krásy. Problém však nastane ve chvíli, kdy najde onoho vědce bez známek života. Co se stane dále a jak to vše dopadne, to ponechám na vaší interpretaci. Detektivní román je poutavý, zajímavý a čtivý. Osobně si myslím, že si jeho četbu užijete plnými doušky a že se vám bude líbit.

    Kompletní recenze na stránkách Chrudimka.cz

  • Mistr: Druhá část životního příběhu Johanna Georga Fausta – Oliver Pötzsch

    Mistr: Druhá část životního příběhu Johanna Georga Fausta – Oliver Pötzsch

    Mistr - Oliver Pötzsch (náhled)

    Úryvek recenze

    Když jsem vloni zjistila, že vyšel druhý díl ságy o Johannu Georgu Faustovi, byla jsem rozhodnuta, že si knihu prostě musím přečíst. První díl s názvem Kejklíř mě totiž uchvátil do takové míry, že jsem prostě potřebovala vědět, jak to všechno dopadlo. Ve chvíli, kdy mi byl nabídnut recenzní výtisk, jsem již byla rozhodnuta, že do toho půjdu. Byla jsem natěšená a zvědavá na to, zda se i tady budu setkávat s napínavými scénami plných mystiky a démonů, jako tomu bylo v prvním dílu. Román Mistr je druhou částí povídání o osudech doktora Johanna Georga Fausta z pera německého autora Olivera Pötzsche. Jméno tohoto autora jste již na stránkách Chrudimky mohli několikrát zaznamenat. V prvé řadě jsme pro vás připravili recenze knih ze série o Katově dceři, a to Katova dcera a ďábel z Bamberka a Katova dcera a hra se smrtí. A pochopitelně i prvního dílu o Faustovi s názvem Kejklíř. Všechny tři knihy mě nadchly, ale co Mistr? Přesvědčil mě o svých kvalitách? To se dozvíte v následujících odstavcích.

    Oliver Pötzsch se pustil po prvním úspěšném vyprávění o Faustovi i do druhého dílu, který ságu uzavírá. Opět příběh ztvárnil moderním a inovovaným způsobem, jenž je strhující, napínavý, čtivý a oproti předchozímu románu snad ještě dojemnější. Kniha v sobě ukrývá vyprávění nejen o samotném doktorovi s ďábelskými schopnostmi, ale i o jeho přátelích a dalo by se říci i rodině, protože Markétka je jeho dcerou. Autor svůj fiktivní příběh vystavěl na základech osudu reálné postavy, jež žila a pohybovala se po území dnešního Německa na přelomu 15. a 16. století. Druhý díl ságy však zachycuje hlavně honbu hrdinů za ďábelským Toniem del Moravia, Faustovým mistrem. Mnohá místa Faust mohl již za svého života navštívit, některá z nich však tehdy ještě neexistovala a autor je tak dotvořil ve své fantazii. O tom, jaká místa vznikla ve fantazii Olivera Pötzsche, se dočtete v závěrečném bedekru, v němž vás provede po všech místech, jimiž kráčely kroky jeho hlavních hrdinů, dokonce v něm poukazuje na jednotlivé scény, kde se daná místa stala dějištěm.

    Kompletní recenze na stránkách Chrudimka.cz

     

  • Kudlanka – Markéta Harasimová

    Kudlanka – Markéta Harasimová

    Kudlanka - Markéta Harasimová (náhled)


    Konec měsíce dubna se nesl ve víru radostných chvil pro fanoušky autorky Markéty Harasimové a jejích psychologických thrillerů s kriminální zápletkou. Důvodem pro radost bylo vydání titulu Kudlanka, jenž vám chci představit v rámci této recenze. Období od května do srpna pro mě bylo v duchu studijních povinností, i přesto jsem si ale našla chvíli pro přečtení této chuťovky, jež mi pomáhala se odreagovat od těžkostí studia. Román Kudlanka byl vydán opět pod hlavičkou autorčina nakladatelství MaHa. I tentokrát se autorka ve svém titulu zabývá tématy, jež se v jejích předchozích knihách neobjevovala. Tematika i námět jsou jiného kalibru, řekla bych, že tentokrát mnohem drsnějšího než kdy dříve. Kniha je plná krve, napětí, strachu, smrti, ale i rozjitřených emocí,  objeví se však i pár příjemných chvilek, jež jsou tentokrát hodně upozaděny.

    Něco málo o autorce (zdroj: cbdb.cz):

    Markéta Harasimová je autorka, jež si vydobyla své místo na poli české literární scény. Na svém kontě má pod hlavičkou vlastního nakladatelství MaHa vydaných třináct titulů pro dospělé čtenáře (Poháry touhyOsmnáctPotemnělý rájČerná vdovaDoktorka ViktoriePurpurové dotekyHedvábná pastVůně nociKlinická smrtSmrtelný hřích, Jak chutná strach, Volným pádem, Slovo proti slovu a v této recenzi zmiňovanou Kudlanka), dva dětské tituly a jeden romantický pro dospělé pak vyšly pod taktovkou nakladatelství Bookmedia (Z deníku kočičky ŤapičkyKoťátka kočičky Ťapičky Na kočičí svědomí), celkově je však těch titulů dvacet devět a  perličkou je, že do roku 2014 vydala celkem deset titulů bez toho, aniž by měla vystudovanou školu s humanitním zaměřením. Její vývoj je na románech zajisté znát. Neustále obměňuje témata a snaží se v dějích vyobrazovat dnešní dobu a život v ní. Její příběhy jsou čtivé, napínavé a svižně ubíhající. Stěžejními tématy jsou problematika sociálních vztahů, láska a milostné vzplanutí či detektivní zápletky.

    Oficiální anotace (zdroj: cbdb.cz):

    O čem je kniha Kudlanka?

    Téměř každá žena touží po svatbě a těší se, až od svého vyvoleného dostane zásnubní prsten. Klaudie to však vidí jinak – její zkušenosti s manželstvím jsou natolik tristní, že už o vdavky nestojí. Nevinný šperk s diamantem, s nímž ji partner požádá o ruku, tak odstartuje kolotoč temných událostí, na jejichž počátku stojí krvavá vražda Klaudiina potenciálního snoubence. Okolo mladé ženy je však těch mrtvol záhy mnohem více, a jedno úmrtí vypadá záhadněji než druhé. Kriminálka má brzy jasno – všechny nitky se postupně propojí právě u Klaudie, která se logicky stává hlavní podezřelou, a vyšetřovatelé hrdince šlapou na paty. Nepříjemné pro ně však je, že zcela chybí přímé důkazy k jejímu usvědčení. Pachatel po sobě důmyslně zametá stopy, mlží a šikovně policii tahá za nos. Inspektorka Márová s kapitánem Křížem se sice snaží, ale ani po několika měsících nejsou schopni nasadit vrahovi pouta a předat ho spravedlnosti. Případy brutálně zabitých lidí, ke kterým se ještě přičtou neobjasněné mordy z dávné či nedávné minulosti, tak možná zůstanou nepotrestány a viník se kriminalistům vysměje. Anebo ne?

    Základní informace o knize:

    Psychothriller Kudlanka vyšel ke konci dubna 2023 pod taktovkou nakladatelství MaHa. Pokud vás recenze zaujme a budete si chtít titul pořídit a přečíst, můžete tak učinit na stránkách e-shopu nakladatelství. Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Markétě Harasimovénakladatelství MaHa.

    Recenze knihy:

    Hlavní protagonistkou nového románu je Klaudie Pánková. Je to mladá, půvabná překladatelka na volné noze. Na mnohé působí povýšeně a má problém s projevováním lásky druhým, svými vlastnostmi je nesympatická. Ve chvíli, kdy jí před jejím bytem vyhasne v rukou život jejího snoubence se kolem ní začnou dít věci, jež jí ani trochu nebudou příjemné. Podaří se Klaudii vymotat ze sítě smutných událostí, postavit se nohama pevně na zem a pochopit, co se kolem ní vlastně děje? Odpovědi nejen na tyto otázky získáte, když se začtete do tohoto poutavého, zajímavého, čtivého a strhujícího psychothrilleru, jenž je snad ještě drsnější než ty předchozí, o nichž jsem se zmiňovala v předchozích recenzích.

    Poslední kniha Markéty Harasimové je oproti ostatním ještě vyšším kalibrem. Z textu prýští nepřeberné množství emocí. Na základě promyšlené a propracované zápletky je čtenář napínán jako šle, zároveň se mu ale před očima míhá zlo a trýzeň v té nejhorší možné podobě. Kniha je ale tak strhující, že jakmile se do ní začtete, bude pro vás velký problém ji následně zase odložit. Jak jsem již naznačila, čtenář se může při interpretaci setkat s násilnými scénami, které jsou tentokrát spíše upozaděny, avšak pro navození atmosféry strhujícího psychothrilleru jsou dostatečné. Prim tentokrát hrají vhledy do myšlenek a pocitů hlavní postavy, vraha a policistů. Kniha jistě zaujme všechny milovníky psychothrillerů, kterým nevadí krev a smrt. Není to ale nic pro slabší povahy.

    Kudlanka - Markéta Harasimová (obálka)Co se týká tematiky, tentokrát autorka zabrousila do vod masových vražd, psychopatologických rysů osobnosti, náměsíčnosti, ale těšit se můžete i na, troufnu si tvrdit, stálé téma mezilidských vztahů. Těch témat je však mnohem více a jsou rozpracována do hloubky. Jejich vyhledání ponechám na vaší četbě a interpretaci. Tvorba spoilerů pochopitelně není cílem této recenze. Ještě upozorním na fakt, že autorka jde vždycky až do jádra problematiky a o zvolená témata se zajímá a konzultuje je s odborníky z praxe, což je rozhodně velkým přínosem.

    Děj je rozpracován do 28 různě dlouhých kapitol, jež jsou uvedeny krátkým prologem a pomyslnou tečku tvoří stručný epilog. Jedná se o strukturu, na niž jsme u autorky zvyklí. Jednotlivé kapitoly jsou tradičně pouze očíslovány, tudíž o tom, co se bude na následujících stránkách odehrávat, nic nevypovídají. Vypravěč je mnohdy nezúčastněným pozorovatelem dění, ale občas může vyvolávat dojem, jako by děj zprostředkovávalo svědomí či duše pozorované postavy. Vyprávěcí formou je typická objektivizovaná er-forma, jež je nabourávána polopřímou řečí, která nám dává nahlédnout do myšlenkových pochodů jednotlivých protagonistů. Jak už jsem uvedla výše, i tentokrát nahlížíme nejen osud hlavní postavy, ale i pachatele a policistů. Dále je text vystavěn na množství přímé řeči realizované mezi jednotlivými figurami. Kapitoly jsou standardně členěny do dílčích celků, jež jsou znatelné díky vynechanému řádku, v němž jsou umístěny tři grafické oddělovníky. Většinou se jedná o posun v ději nebo změnu perspektivy, kdy se přesouváme od jedné postavy k jiné.

    Kompozice je v případě Kudlanky komplikovanější, protože kromě stěžejní chronologie se v průběhu čtení častěji setkáváme s retrospektivou a paralelami. Retrospektiva je dokonce v textu několikrát zvýrazněna formou kurzivního řezu písma, kromě toho na ni je na straně 110 i slovně upozorněno. Retrospektiva hodně pracuje se vzpomínkami a minulostí hlavní protagonistky. Paralely zachycují pak jednotlivé perspektivy vypravěče, jenž v jednu chvíli sleduje dění kolem jedné postavy a následně reflektuje stejný okamžik u postavy jiné.

    Autorka se pyšní vybroušeným stylem, který si vás získá již od prvních stránek a nepustí vás do té doby, dokud nezjistíte, jak všechno dopadlo. V tomto případě tomu ještě přispívá poutavá zápletka. Veškeré situace jsou vyobrazeny tak realisticky a živě, až čtenáři běhá mráz po zádech. Vyprávěcí styl je barvitý, věrohodný, plastický a procítěný, díky čemuž si můžete vše snadno představit. Díky těmto vlastnostem textu si děj o to více užijete, protože vás vtáhne do víru dění.

    Co se týká protagonistů, tentokrát jich je oproti předchozím dvěma románům více. Do hloubky vyobrazuje autorka jen ty hlavní, ostatní figury jsou pouze epizodní. Na chvíli se objeví a následně zase zmizí, a proto je není potřeba nějak detailně vykreslovat. Podrobně je popsána Klaudie, policisté Márová s Křížem a pachatel.

    Příběh je odvyprávěn v minulém čase. V myšlenkách hrdinů se objevuje i čas budoucí a přítomný. Časy se obměňují podle toho, čeho chtěl vypravěč docílit. Pokud chtěl vyvolat napětí, bylo použito přítomného času. Pro zprostředkování informace zase zvolil minulý čas a v myšlenkách se objevuje poměrně často čas budoucí. Volba správného postupu vyprávění hodně napomáhá atraktivitě a autenticitě vyprávění. Podíváme-li se ještě jednou na složku napětí, zjistíme, že je naplňována také délkou větných celků, jež jsou krátké, úderné a zrychlují plynutí děje. Delší textové celky pak slouží naopak k jeho zpomalení a jedná se převážně o popisné pasáže. Často jde o charakteristiky postav, popisy prostředí, situací a času. Román jako celek se díky promyšlené kompozici a vyprávěcím formám velmi dobře čte.

    Celý příběh je zachycen do 316 stran. Zdatný čtenář bude mít knihu přečtenou za pár večerů. Co bych ještě na knize vyzdvihla? Určitě grafickou úpravu, kdy je použito přiměřeně velkého patkového písma, jež se dobře čte a vede oči po jednotlivých řádcích. Pro nadpisy kapitol je použito bezpatkových verzálek, což je pro knihy Markéty Harasimové standardní. Typografie a sazba se povedly na výbornou. Další předností počinu je obálka, jež přímo odkazuje k jednomu z námětů literárního díla.

    Celkově hodnotím Kudlanku velmi pozitivně. Příběh upoutá svými náměty, tématy i zpracováním. Tentokrát jsem byla nucena knihu číst pomaleji, než je zvykem, ale musím říci, že i tak se mi příběh zaryl hluboko pod kůži. Ještě teď nevěřícně kroutím hlavou nad vyústěním dění. Když mi byl titul paní Markétou Harasimovou nabídnut k recenzi, měla jsem velkou radost a s přijetím nabídky jsem neváhala. Tento psychothriller je zajímavý, neotřelý, čtivý a hlavně napínavý od začátku až do konce. Vyzdvihuji, že s odtajněním záhady autorka opravdu vyčkala a že jí nikde v průběhu psaní neunikl ani náznak toho, kdo by mohl pachatelem být. Po celou dobu jsem se tedy jen domnívala a dělala si různé závěry. Autorka tak vytvořila pole pro aktivního čtenáře. Hlavní hrdinka mi byla chvilkami sympatická, občas mě svým chováním a postoji udivovala, možná i šokovala.

    Jak se vyjádřila moje maminka, každá nová kniha Markéty Harasimové je lepší a lepší. Mohu s čistým svědomím říci, že tomu tak je i v tomto případě. Z četby tohoto titulu jsem si odnesla silný čtenářský zážitek. Autorka na sobě neustále pracuje a posouvá se v tvorbě kupředu. Už teď se těším na další titul a jak jsem se mohla přesvědčit na vlastní oči, čekání nebude příliš dlouho trvat, již na 20. října je na stránkách nakladatelství avizované vydání skutečného příběhu s názvem Gaslighter.

    Román Kudlanka mohu vřele doporučit všem milovníkům psychothrillerů a příběhů Markéty Harasimové.


    Grafické hodnocení knihy

    Hodnocení 5


    Bibliografické údaje (zdroj: databazeknih.cz):

    Žánr

    Detektivky, krimi, Pro ženy, Literatura česká

    Vydání

    2023, MaHa

    Počet stran

    320

    Jazyk vydání

    český

    Vazba knihy

    pevná / vázaná

    ISBN

    978-80-88363-32-3

  • Slovo proti slovu – Markéta Harasimová

    Slovo proti slovu – Markéta Harasimová

    Slovo proti slovu - náhled

    Krátce před koncem loňského roku se jistě zaradoval každý příznivec Markéty Harasimové. Důvodem k radosti bylo vydání jejího nového thrilleru s názvem Slovo proti slovu. Tento román byl vydán opět pod hlavičkou autorčina nakladatelství MaHa. Ráda bych vám tuto novinku představila prostřednictvím dnešní recenze. S ohledem na to, že jsem přečetla téměř všechny knihy, jež autorka napsala, mám možnost srovnání. Musím konstatovat, že titul se od všech ostatních opět v mnoha ohledech liší. Tematikou i námětem autorka znovu sahá po jiném kalibru, jenž je tentokrát snad ještě údernější než kdy předtím. Kniha je plná intrik, napětí, strachu a rozjitřených emocí, ale objeví se i pár příjemných okamžiků, jež jsou, jak už z textu vyplývá, spíše upozaděny. Pokud by mělo dojít k žánrovému vymezení, knihu bez zaváhání zařadím k psychothrillerům.

     

    Něco málo o autorce (zdroj: cbdb.cz):

    Markéta Harasimová je autorka, jež si vydobyla své místo na poli české literární scény. Na svém kontě má pod hlavičkou vlastního nakladatelství MaHa vydaných dvanáct titulů pro dospělé čtenáře (Poháry touhy, Osmnáct, Potemnělý ráj, Černá vdova, Doktorka Viktorie, Purpurové doteky, Hedvábná past, Vůně noci, Klinická smrt, Smrtelný hřích, Jak chutná strach,Volným pádem a v této recenzi zmiňované Slovo proti slovu), dva dětské a nově jeden romantický pro dospělé pak vyšly pod taktovkou nakladatelství Bookmedia (Z deníku kočičky ŤapičkyKoťátka kočičky Ťapičky a Na kočičí svědomí), celkově je však těch titulů dvacet osm a  perličkou je, že do roku 2014 vydala celkem deset titulů bez toho, aniž by měla vystudovanou školu s humanitním zaměřením. Její vývoj je na románech zajisté znát. Neustále obměňuje témata a snaží se v dějích vyobrazovat dnešní dobu a život v ní. Její příběhy jsou čtivé, napínavé a svižně ubíhající. Stěžejními tématy jsou problematika sociálních vztahů, láska a milostné vzplanutí či detektivní zápletky.

     

    Oficiální anotace (zdroj: cbdb.cz):

    Gita prochází radostným životním obdobím – těší se na svatbu, její kariéra je na vzestupu a ačkoli to neplánovala, zjistí, že se svým snoubencem čeká miminko. Stačí však jediný firemní večírek, a všechno je rázem vzhůru nohama. Mladá žena se stává obětí znásilnění, které ji silně traumatizuje. Nejraději ze všeho by otřesný zážitek vygumovala z paměti, ale rovněž chce docílit spravedlnosti, a proto se rozhodne incident řešit oficiální cestou. Dočká se však tvrdého prozření, když narazí na laxní přístup ze strany policejních orgánů, a následně dokonce nepochopení vlastního snoubence, v jehož podporu věřila. Přichází depresivní propady, které vedou k bolestné ztrátě očekávaného dítěte, a nakonec Gitu šokuje rozchod, jenž je pro ni tou pověstnou poslední kapkou. Jelikož světská spravedlnost, zdá se, neexistuje, rozhodne se vzít ji do vlastních rukou a pomstít svůj zdevastovaný život po svém. Identitu násilníka zná a je odhodlaná jít i přes mrtvoly. Když na to přijde, nezastaví se ani před vraždou… Nemá už přece co ztratit.

     

    Základní informace o knize:


    Psychothriller
    Slovo proti slovu vyšel v polovině listopadu 2022 pod taktovkou nakladatelství MaHa. Pokud vás recenze zaujme a budete si chtít titul pořídit a přečíst, můžete tak učinit na stránkách e-shopu nakladatelství. Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Markétě Harasimovénakladatelství MaHa.

     

    Recenze knihy:

     

    Hlavní protagonistkou nového románu Markéty Harasimové je Gita Mindlová. Která je mladou a pohlednou ženou. Její život je poklidný a naplněný láskou. Žije se svým přítelem Adamem a užívají si společného soužití plnými doušky. Nic ale není stálé. Vše se zlomí ve chvíli, kdy na firemním večírku narazí na Norberta Chrta. Podaří se Gitě získat zpět pevnou půdu pod nohama? Podaří se jí vyhrát ve zdánlivě nerovném boji? Odpovědi na tyto otázky získáte, když se začtete do tohoto strhujícího, čtivého a velmi poutavého psychothrilleru.

     

    Markéta Harasimová na své čtenáře vytasila snad ještě vyšší kalibr než kdy dříve. Text je naplněn spoustou emocí. Čtenář je napínán jako struna na base, hrůzou ani nemůže v některých případech dýchat, a to zejména tehdy, když se před jeho očima odehrávají násilné scény. Těch tu není tentokrát moc, ale myslím si, že to je pro navození odpovídající atmosféry dostačující. Rozhodně se jedná o četbu pro milovníky thrillerů a psychologických románů, kterým nevadí tematika násilných scén. Není to nic pro slabší povahy.

     

    Slovo proti slovu - obálkaMarkéta Harasimová velmi ráda pracuje s různorodými tématy, potvrzuje to i její novinka Slovo proti slovu. Tentokrát se pustila do mezilidských vztahů na pracovišti, dále rozpracovala téma rodinného života či zprvu nechtěného těhotenství. Těch témat je pochopitelně mnohem více, ale kdybych je začala jmenovat vytvořila bych nechtěné spoilery, proto nechám vyhledání dalších na vaší interpretaci.

     

    Příběh je rozpracován v různě dlouhých kapitolách, na což jsme z knih Markéty Harasimové již zvyklí. S ohledem na to, že jsou epizody pouze číslovány, nemůže čtenář dopředu odhadnout, o čem následující text bude. Co se týká vypravěče, ten opět krouží kolem hlavní hrdinky a veškeré dění sleduje zpovzdálí. Je realizován er-formou, která je nabourávána polopřímou řečí, v níž postavy přemýšlí o tom, co by udělaly, kdyby… Objevuje se ale i množství přímé řeči, jíž mezi sebou postavy promlouvají. Kapitoly s ohledem na svou délku jsou dále členěny do kratších celků, jež jsou znatelné díky vynechanému řádku a následnému dějovému posunu.

     

    Kompozice je chronologická s občasnými paralelními odbočkami, v nichž například nahlédneme do života a myšlenek pachatele. V tomto titulu však těchto odboček není tolik. Stejně jako v ostatních autorčiných románech uvádí do děje prolog, jenž se v průběhu děje zopakuje znovu, je to výborná sonda a návnada na to, co nás ve vyprávění čeká. Tento fakt dokládá to, že se tu pracuje hojně i s retrospektivou, konkrétně například ve vzpomínkách. Pro hlavní hrdinku jsou povětšinou smutné a trýznivé, na druhou stranu ale mohou sloužit jako hnací motor.

     

    Autorčin styl už je tak vybroušený, že vás upoutá do křesla a nepustí vás do té doby, dokud nezjistíte, jak to všechno dopadlo. Markéta Harasimová veškeré situace popisuje tak, že působí živě a realisticky, tím pádem si je čtenář může snadno představit, čímž se vyprávění stává věrohodným, barvitým, procítěným a plastickým. Autenticita až nahání husí kůži. Díky tomu je čtenář poměrně snadno vtažen do děje.

     

    V románu se tentokrát objeví jen malé množství postav. Jen čtyři z nich jsou charakterizovány do větší hloubky, protože do děje zasahují téměř po celou dobu děje. Mezi ně můžeme zařadit Gitu, Chrta, Gitinu kamarádku Kamilu a Adama. Ostatní postavy jsou spíše epizodní, a proto je autorka rozpracovala jen povrchně.

     

    Jak jsem již uvedla výše, autorka pro své vyprávění zvolila objektivizovanou er-formu v minulém čase. V případě, že bylo potřeba navýšit napětí, tak bylo použito přítomného času. Budoucí čas se objevuje převážně v polopřímé řeči, kdy si hlavní postava plánuje, co bude jejím dalším krokem. Tyto vyprávěcí postupy přispívají k autenticitě a atraktivitě textu. Napětí je realizováno pomocí krátkých a úderných vět či výpovědí. Často je ale pracováno i s delšími textovými celky, které slouží ke zpomalení děje. Tyto celky jsou převážně vyvedeny v popisném slohovém postupu. Jedná se tedy o charakteristiky postav, popisy situací, času a prostředí. Jelikož se autorka nebojí útočit na čtenářovu psychiku, tak se stává, že musíte na chvíli knížku odložit, vydýchat se a znovu se začíst. Román jako celek se čte velmi dobře, ale pro tematickou náročnost si nejspíše budete dělat krátké pauzy.

     

    Děj je uveden prologem a zakončen epilogem, celkem je vepsán do 30 kapitol a kniha má dohromady 328 stran. Líbí se mi též grafická úprava, kdy je použito přiměřeně velké patkové písmo, pro nadpisy kapitol je použito bezpatkových verzálek. Typografie a sazba se povedly výborně. Po grafické stránce musím vyzdvihnout i obálku svazku, protože výborně metaforicky zachycuje to, co se odehrává v příběhu. Autorčiny texty se čtou dobře i přes jejich obsáhlost. Zdatnější čtenář je bude mít přečtené během pár večerů.

     

    Celkově hodnotím psychothriller Slovo proti slovu velmi pozitivně. Příběh je sice velmi náročný na psychiku, ale i přesto se mi četl téměř sám. Při čtení jsem si dělala malé pauzy a šlo to. Téma je pro současnou dobu poměrně ožehavé, což si myslím, že je právě ten důvod, proč po něm autorka sáhla. Když mi byl titul autorkou nabídnut, nepřemýšlela jsem ani vteřinu a nabídku jsem přijala, její příběhy a styl mám ráda od první chvíle, kdy jsem se s nimi setkala. Tento psychothriller je velmi napínavý, čtivý a celkově zajímavý. Od samého začátku mě vtáhl do děje a nepustil do té doby, dokud jsem nedočetla poslední stránku. Osud hlavní hrdinky byl hodně smutný, na druhou stranu ale obdivuji její odhodlání vymoci si spravedlnost, o níž se ne nadarmo říká, že je slepá. Autorka se opět ve svém psaní posunula o kus kupředu a už teď se těším na další setkání s její knihou. Z četby tohoto titulu jsem si odnesla velmi silný čtenářský zážitek, který jsem musela pár dní zpracovávat.

     

    Román Slovo proti slovu mohu vřele doporučit všem milovníkům psychothrillerů, románů s tematikou sociálních a rodinných problémů. Nesmím však zapomenout ani na příznivce příběhů Markéty Harasimové, těm zajisté tato novinka udělá radost.

     

    Hodnocení 5

      

    Bibliografické údaje (zdroj: databazeknih.cz):

    Žánr

    Romány, Pro ženy, Psychothrillery, Literatura česká

    Vydání

    2022, MaHa

    Počet stran

    328

    Jazyk vydání

    český

    Vazba knihy

    pevná / vázaná

    ISBN

    978-80-88363-21-7