Josef Slowík – Inkluzivní speciální pedagogika
Inkluzivní speciální pedagogika: Teorie i praxe v jednom
Kniha Inkluzivní speciální pedagogika od Josefa Slowíka přináší čtenářům nejen teoretický základ, ale také konkrétní praktické příklady, jak efektivně začleňovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami do běžného vzdělávacího procesu. Autor se věnuje různým formám znevýhodnění a ukazuje, jak s nimi pracovat v praxi. Téma inkluze bývá často spojováno s kontroverzí a složitostí, ale Slowíkova kniha nabízí přístup, který je srozumitelný a přístupný širokému spektru čtenářů.
Oficiální anotace (zdroj: cbdb.cz):
Inkluze je tématem rezonujícím nejenom mezi pedagogickými odborníky a profesionály ve školské praxi, ale díky poměrně intenzivní medializaci (v pozitivním i negativním smyslu) se s touto problematikou nepochybně setkala i převážná část veřejnosti. Inkluzivní přístup ve vzdělávání je již popsán v řadě českých publikací, nikoliv ale dostatečně srozumitelným, přehledným a komplexním způsobem. Mezi odborníky proto panují značné rozpaky v otázce porozumění a zejména aplikace tohoto přístupu jak ve školní a mimoškolní edukaci, tak rovněž v širším významu inkluze coby sociálního konceptu. Zcela nevyjasněn zůstává vztah mezi inkluzivní pedagogikou (jako nově se formující pedagogickou disciplínou) a speciální pedagogikou (jako již pevně etablovaným oborem s dlouholetou tradicí v českém školství i v dalších oblastech souvisejících se životem osob s postižením či znevýhodněním, včetně dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami). Kniha nabízí čtenářům vymezení a zpřehlednění oblastí inkluzivní a speciální pedagogiky, kterým se autor dlouhodobě věnuje teoreticky, výzkumně, publikačně i na úrovni přímé praxe, a zejména pak jejich propojení v konceptu inkluzivní speciální pedagogiky. Může být proto přínosná nejenom pro odborníky v oblasti pedagogiky a vzdělávání, sociální práce nebo dalších pomáhajících profesí v akademické sféře i v profesní praxi, ale stejně dobře poslouží jako učebnice pro studenty řady souvisejících oborů (učitelství, sociální práce, psychologie, sociologie, zdravotnických oborů apod.), zejména na úrovni terciárního a celoživotního vzdělávání. Tím spíše, že podobným způsobem u nás dosud nebyl předkládaný obsah publikačně zpracován.
Srozumitelný a čtivý přístup k náročnému tématu
Jedním z největších přínosů knihy je její čtivost. Přestože se jedná o odbornou literaturu, autor se snaží informace podávat jasně a srozumitelně. Nepoužívá zbytečně komplikovaný jazyk a teoretická východiska doplňuje konkrétními příklady z praxe. Díky tomu se čtenář snadno orientuje a lépe si dokáže představit, jak lze inkluzi efektivně realizovat ve školním prostředí. To činí z knihy nejen cenný studijní materiál pro budoucí pedagogy, ale i praktického průvodce pro učitele a rodiče.
Praktické rady pro učitele i rodiče
Velkou předností knihy je, že se nezaměřuje pouze na odbornou obec, ale oslovuje i rodiče dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Nabízí jim vhled do toho, jak může vypadat kvalitní inkluzivní vzdělávání a jak mohou sami přispět k co nejlepšímu rozvoji svého dítěte. Učitelům pak kniha poskytuje konkrétní návody a strategie, jak přizpůsobit výuku, aby byla co nejefektivnější pro všechny žáky ve třídě.
Josef Slowík: Zkušený odborník v oblasti speciální pedagogiky
Josef Slowík je uznávaným odborníkem v oblasti speciální pedagogiky a vzdělávání. Ve své práci dlouhodobě propojuje teorii s praxí a snaží se o popularizaci inkluzivního přístupu ke vzdělávání. Jeho knihy a odborné články se zaměřují na širokou škálu témat souvisejících se speciální pedagogikou, a právě díky jeho zkušenostem je Inkluzivní speciální pedagogika nejen informačně hodnotná, ale také velmi prakticky zaměřená.
Doporučení pro čtenáře
Kniha Inkluzivní speciální pedagogika představuje kvalitní a srozumitelně napsaný průvodce inkluzivním vzděláváním. Přináší nejen teoretické poznatky, ale hlavně praktické rady, jak je aplikovat ve školním prostředí i doma. Díky přístupnému stylu a konkrétním příkladům je vhodná nejen pro budoucí a současné učitele, ale i pro rodiče, kteří chtějí lépe porozumět vzdělávacím potřebám svých dětí. Celkově lze knihu vřele doporučit všem, kdo se zajímají o inkluzivní pedagogiku a hledají jasné a užitečné informace.
Grafické hodnocení:
Bibliografické údaje (zdroj: databazeknih.cz):
Vydáno: | 2022, Grada |
Počet stran: | 240 |
Jazyk vydání: | český |
Forma: | klasická kniha |
Vazba knihy: | měkká/brožovaná |
ISBN: | 978-80-271-3010-8 |