Pohled do života první republiky
Kniha Dneska už se tomu směju nabízí jedinečný pohled do zákulisí meziválečného a poválečného období prostřednictvím osobní zpovědi jedné z nejznámějších českých hereček. Mandlová odhaluje své soukromí bez zbytečných příkras a dává čtenáři možnost poznat nejen její slavné role, ale především ženu, která se musela opakovaně vypořádávat s předsudky, nepochopením i nepřízní osudu.
Oficiální anotace (zdroj: cbdb.cz):
Do světa filmu bývalou manekýnku a fotomodelku Adinu Mandlovou uvedl Hugo Haas, který byl jistou dobu jejím intimním přítelem. Zprvu byla obsazována do rolí mondén a zhýčkaných slečen, postupně se vypracovala v dobrou představitelku charakterních rolí. Její herectví vyniklo ve filmech O. Vávry (Panenství, Cech panen kutnohorských, Kouzelný dům), M. Friče (Kristián, Okouzlená, Těžký život dobrodruha, Katakomby, Hotel Modrá hvězda). Velký ohlas získala za roli bardámy Kiki ve filmu Františka Čápa Noční motýl (1941). V roce 1942 přijala nabídku hrát v německém filmu s populárním Heinzem Rühmannem (Ich vertraue dir meine Frau). V Berlíně se stýkala s umělci a také nacistickými prominenty včetně Goebbelse. Současně se v Čechách šířila fáma, že je milenkou K. H. Franka. Již od roku 1939 zkoušela Mandlová štěstí i jako divadelní herečka (Divadlo Na poříčí, Uranie). V roce 1943 využila svých styků s Němci při jednání o znovuotevření Vinohradského divadla, obsazeného německými filmaři. Hrála zde především Nevlastní dceru v Pirandellově komedii Šest postav hledá autora, a svou dráhu české divadelní herečky zakončila v roce 1944 titulní rolí Schillerovy Marie Stuartovny. Poté nacisté divadla uzavřeli. Hned v květnu 1945 byla Mandlová zatčena revolučními gardisty a vyšetřována za kolaboraci s Němci, ale nakonec byla bez soudu propuštěna. Ještě před rokem 1948 sňatkem získala britské státní občanství a odešla do Velké Británie. Na rozdíl od Lídy Baarové se jí nepodařil návrat k filmu. Začátkem 60. let se poprvé vrátila na krátký čas do Československa. V roce 1966 s ní jednalo vedení Hudebního divadla v Karlíně o hostování v titulní roli muzikálu Hello, Dolly!, ale ačkoliv přijela do Prahy a začala v divadle zkoušet, z hostování na zásah komunistických orgánů – ale i díky opozici některých hereček – sešlo. Mandlová se pak stáhla do soukromí a usadila se na Maltě. Sepsala vzpomínky Dneska už se tomu směju, které NAKLADATELSTVÍ XYZ vydalo v rozšířené a upravené podobě. Tento dokument vypovídá nejen o ní, ale i o době, o hereckém prostředí a povaze národa. Publikace je doplněna mnoha nikdy nepublikovanými obrazovými materiály.
Mezi pravdou a iluzí
Autobiografie se čte svižně a zároveň zanechává hluboký dojem. Adina Mandlová nepředkládá idealizovaný obraz sebe sama, naopak často zpochybňuje vlastní rozhodnutí a přiznává chyby. Tato upřímnost je jedním z největších kladů knihy. Čtenář má díky tomu možnost nahlédnout pod lesklý povrch filmového světa a poznat realitu, která nebyla vždy příjemná.

Obraz tehdejší společnosti
Vedle osobního příběhu nabízí kniha i zajímavý vhled do tehdejší společnosti – jejích hodnot, předsudků a způsobu života. Mnohé situace, které Mandlová popisuje, mohou dnešního čtenáře šokovat nebo alespoň přimět k zamyšlení. Z knihy je cítit silný tlak okolí na ženské herečky i obecně na ženy, které se snažily prosadit ve veřejném prostoru.
Adina Mandlová – více než krásná tvář
Autorka dokazuje, že byla nejen herečkou s výraznou tváří, ale i ženou s pozoruhodným nadhledem a schopností sebereflexe. Mandlová uměla být kritická sama k sobě, ale i ke společnosti, která ji v mnoha ohledech zklamala. Její paměti působí autenticky a místy i velmi dojemně – zvláště tam, kde popisuje ztráty, vykořenění či pocit bezvýchodnosti.
Silný čtenářský zážitek
Dneska už se tomu směju je kniha, kterou lze doporučit nejen fanouškům starého českého filmu, ale i každému, koho zajímají silné lidské příběhy a společenské souvislosti. Mnohokrát jsem se při čtení přistihla, že kroutím hlavou nad tím, čím si autorka musela projít. Zároveň jsem ale obdivovala její sílu a schopnost vyprávět s odstupem a humorem. Silný, upřímný a nezapomenutelný čtenářský zážitek.
Grafické hodnocení:

Bibliografické údaje (zdroj: databazeknih.cz):
Vydáno: | 1977, Sixty-Eight Publishers (68 Publishers) |
1. vydání originálu: | 1977 |
Počet stran: | 342 |
Jazyk vydání: | český |
Autor obálky: | Mikuláš Kravjanský |
Forma: | klasická kniha |
Vazba knihy: | pevná/vázaná |
Možnost nákupu: | Palmknihy |
Napsat komentář